neděle 22. září 2013

Whisky Live Prague

    Ve dnech 20. a 21. září 2013 hostila Novoměstská radnice historicky první whisky festival v Praze. Jelikož je můj otec vášnivým sběratelem, měla jsem díky němu možnost se této akce též zúčastnit. Předesílám, že jsem v této oblasti naprostým laikem a s takovou jsem tam i vystupovala. Whisky jsem se naučila pít až během posledních pár let a i tak to není nápoj, který bych si dopřávala zrovna často. Festival ale opravdu mile představil.

    Zpočátku jsem se trochu obávala, že podobná akce (i vzhledem k ceně) nebude zrovna pro mě, protože whiskám jednak nerozumím a když jsem byla kdysi na nějaké menší akci v Palladiu, kde probíhala pouze autogramiáda knihy, potkávala jsem se tam jen se samou smetánkou, známými moderátory a podnikateli :) Tohle byl sice festival určený pro širší veřejnost, ale whisky není zrovna pití až tak rozšířené. Navíc jsem měla spíš možnost ochutnat hlavně bourbony a levnější blendy. Trochu jsem se bála, že mi ty opravdu dobré zatím ani nebudou chutnat. 
První obavy ale opadly už při příchodu do prostor Novoměstské radnice. Akce se konala vtipně až v prvním patře, tak jsme s otcem žertovali, jak se po ní budeme pěkně kulit dolů. Počet účastníků byl pro každý turnus omezen na cca 40 lidí, aby se na každého dostalo. U vstupu jsme hnedle obdrželi degustační skleničku, kupóny na ochutnávky, dárkové balení whisky kamenů, propagační materiál a propisku na hodnocení ochutnaných lahví. V předsálí si člověk mohl dát i kávu s lahodně vyhlížejícími cheesecaky, zakoupit doutník, nebo ochutnat uzeniny z Krásna - jejich grilovací klobáska s cibulkou si okamžitě získala mé srdce!

Uvnitř se pak nacházely stánky jednotlivých vystavovatelů. Nechyběl tu snad nikdo známý - navštívili jsme stánek Kratochvílovců, E-Whisky či Požitku. Dokonce jsme se tu setkali i s dámou, od které otec již několik let nakupuje whisky a shodou okolností pochází i z našeho kraje a je vnučkou dědečka mého nejlepšího kámoše. Svět je opravdu malý. A i díky tomu jsme měli možnost si s ní příjemně popovídat.
To bylo dalším kladem festivalu; všichni byli neuvěřitelně ochotní a rádi se s vámi podělili o své poznatky. Několik zástupců bylo i ze zahraničí, takže jsem si díky tomu procvičila i angličtinu (a získala zdarma jednu ochutnávku :D). Hlavně táta byl ve svém živlu, takže jsem obvykle informace o jednotlivých palírnách dostala hnedle ze dvou zdrojů. No, co vám budu povídat, je to opravdu věda.
Potěšena příjemným prostředím jsem se s otcem hned vrhla na ochutnávky; byla jsem ráda, že u sebe mám někoho zkušeného, protože sama bych asi nevěděla, po čem hned sáhnout (i když by mi na stánku určitě poradili - ale možná zase nepředpokládali, že zvládnu i ostřejší kousky). Celkem jsem ochutnala 9 vzorků. Mohli jsme se sice s otcem v degustaci střídat, ale raději jsme si oba nechali nalít to samé, abychom mohli lépe porovnat své dojmy. Na místě byly samozřejmě k dispozici karafy s čistou vodou a kousky rohlíku k zakousnutí. Taktéž bylo možné se posadit a v klidu degustovat. Díky nízkému počtu návštěvníků se na každého dostalo a celkově akce probíhala velmi poklidně. 
Vedle se ještě konaly i řízené degustace a různé přednášky, většina z nich ale byla placená a tohoto programu jsme se tedy nezúčastnili. Místo toho jsme spíše dokupovali kupónky na ochutnávání. Teď už ale k lahvím, které jsem měla možnost ochutnat. Znovu upozorňuji, že jsem naprostý laik a v chutích whisky se příliš nevyznám, chuťově opravdu výrazných, že jsem je dokázala dobře identifikovat, jsem měla jen několik. Pár mi jich pořád ještě trochu splývá, ale počítám, že časem bych si mohla i v tomhle směru svou chuť vytříbit :)

Hammer Head 21y

První jsme se zastavili u stánku takového našeho národního pokladu, ano čtete správně, i Češi mají svou whisky a rozhodně ne špatnou (mezi odborníky je hodnocena opravdu slušně). Asi i díky tomu se jedná o poměrně cenově dostupnou láhev (lehce přes 1k). Na festivalu byla ochutnávka dokonce zdarma. Vůni měla opravdu lehkou, příjemnou s nádechem možná i citrusů a o to více mě překvapila chuť. Nebo spíše poměrně silný dozvuk, který bych u ni nečekala. Jinak se popíjela poměrně příjemně, ale patří zrovna k těm, u kterých jsem nedokázala v chuti rozeznat nic extra typického.

Tullibardine 500 / Sherry Finish

Další na řadě byla podle tátova doporučení Tullibardinka s Sherry finishem. V tomhle ohledu odhadl mé chutě opravdu dobře. Příjemně nasládlá (skoro až čokoládová) vůně se kterou se skvěle doplňovala výraznější, kořeněná chuť se sladším a rozhodně ne tak ostrým závěrem. 

  
Edradour 10y

Edradour je jednou z nejmenších skotských palíren s opravdu titěrnou produkcí. Dostat se tak k této láhvi nám bylo velkým potěšením. A ač je to takový drobeček, má rozhodně co nabídnout. Vůně i chuť v sobě nesly náznaky po oříšcích a chvílemi jsem cítila i jemné nasládlé tóny. Celkově byla taková "nenáročná" - naprosto ideální pro takové běžné popíjení. Také jedna z těch, kterou bych ráda ochutnala znovu.



Jack Daniel´s Honey

Po celou dobu festivalu pobíhaly po sálu hostesky a nabízely celou řadu koktejlů ochucených právě touto whisky. Řekli jsme si tedy, že ji také zkusíme ochutnat. No, těžko tu něco budu psát o rozmanitosti vůní a chutí. Ač je prý Jack Daniel's jednou z těch běžně dostupných whisky, co je patří k těm lepším, medová složka to všechno přebila. Sama jsem to označila za vyloženě dámské pití, takový tlamolep s příchutí whisky. Do koktejlů by mi toho opravdu nebylo líto. Tátovi nechutnala vůbec, tak jsem dokonce musela vypít vzorky dva (což se mnou tedy řádně zamávalo :)). 

Hazelburn 12y

Další velmi zajímavou whisky byla 12 letá Hazelburnka. Opět ochutnávka na doporučení otce s velmi výraznou, ale vyváženou chutí se stopami po mandlích a čokolády. Mile překvapil i rašelinový závěr. Navíc jsem se díky ochutnávce s touto whisky dala do řeči právě s jedním mladíkem (tuším, že právě dělal pro palírnu Springbank), který mi o ni podal poměrně dost zajímavých informací. A vůbec mu nevadilo, že si povídá s laikem - přizpůsobil tomu i svůj výklad, což bylo fajn.


Springbank 10y

Mimo jiné nám také doporučil ochutnávku desetileté Springbank, už jsme se skoro chystali dokoupit si kupónky, ale byl tak hodný, že nám nalil ochutnávku zdarma. Chuťově mi přišla i o něco lepší jak Hazelburnka a zvláštní radost jsem měla ze slaného závěru - přítomnost takové chutě bych skoro ani nečekala a navíc jsem byla vždycky ráda, když se mi povedlo cokoliv rozeznat, nejsem v tom zrovna kovaná. Jinak byla příjemně kořeněná a opět vyvážená.


Bruichladdich 13y Whisky Klub Private Edition

Konečně se dostávám k absolutnímu osobnímu vítězi celé ochutnávky. Jedná se o soukromé speciální plnění určené pouze pro český Whisky Klub. Stočeno bylo pouze 316 lahví, takže se jedná docela o raritku. Opravdu škoda, že tomu odpovídá i cena, takže byla domů pořízena jen pro sběratelské účely. Chuťově to byla naprostá bomba, neuvěřitelně rozmanitá, kořeněná, místy, jako bych cítila i stopy vína a ovoce. I závěr měla velmi bohatý, navíc byla téměř prostá typických štiplavějších stop po alkoholu. Úžasné pití! Z mého laického pohledu nejlepší volba.


Glenfiddich 18y

Po Bruchladdich bylo opravdu těžké si zamiloval ještě nějakou další láhev, ale z těch opravdu snadno dostupných je 18 letá Glenfiddich docela dobrou volbou. Vůně i chuť poznamenaná jablky, plná, ale nijak extrémně výrazná. Zaznamenala jsem i nějaké dřevité tóny a nasládlejší závěr. Určitě vhodná pro ty, kdo mají rádi i jemnější pití.




Highland Park 25y

Musím se přiznat, že při ochutnávce závěrečného kousku byly už mé chuťové buňky nejspíš celkem unavené. I tak mi ale tato láhev moc nesedla. Na rozdíl od 18 letého Glenfiddichu mi nepřišla chuťově tak příjemná. Spíše o něco sušší a těžší,a což jsem byla už asi trochu unavená. Možná je to trochu škoda, ale tuším, že otec z ní měl podobný dojem. Ve vůni i chuti jsem zachytila i nějaký druh dřeviny. Ale únava udělala své.




Tak, to je všechno. Doufám, že jsem svým čistě laickým příspěvkem o pokusné zhodnocení whisky žádného ze znalců neurazila a naopak navnadila laiky, aby dali tomuto rozmanitému nápoji šanci. Jak vidno, i někdo jako já si dokáže takovou akci užít a je schopen rozeznat jisté rozdíly. Odcházela jsem opravdu s příjemným pocitem (ah a ano, slušnou hladinkou - ze schodů jsem ale nespadla :D) a doufám, že jsem se na podobný festival spojený s degustací nedostala naposled.

3 komentáře:

  1. Odpovědi
    1. Únava chuťových buněk! :D Dovedeš si vůbec představit, jak to pro ty chuděry bylo náročné? :)

      Vymazat
    2. Tie české výrazy - viróza, únava...

      Vymazat