sobota 5. října 2013

Dočteno: Glen Cook - Pán tichého království

    S příspěvkem sice přicházím se zpožděním, ale aspoň jsem měla čas si nechat veškeré dojmy z knihy pěkně uležet. V současné době jsem zpět u Malazské knihy padlých někde na 250. stránce Dómu řetězů a vychutnávám si příběh Karsy Orlonga. Současně mě ale potěšil Brokilon, který se snad co nevidět chystá vydat třetí část Zástupců Noci s poetickým názvem Děj se vůle Noci. Takže pokud by mi někdo chtěl opravdu udělat velkou radost na Vánoce... ;)



Je čím dál chladněji. Studny Moci slábnou a Noc získává na síle. Piper Hecht ve zdraví přežil souboj se Zástupci a stal se velitelem křížové armády Sublima V. Okolo trůnu Grailské říše se stahuje síť intrik.
Hechta podporuje legendární čaroděj Cloven Februaren, jenže i pro něj je obtížné poradit si s dávnými bohy, kteří stále touží využívat lidské osudy k vlastním cílům.
Mnohozápletková rychlá akce se opět odehrává ve světě, překvapivě podobném našemu a odhalujícím základy mechanismů moci.






Druhý díl knihy přesně navazuje na události první části a bez okolků se pouští do divoké akce. Už totiž není třeba se příliš zaobírat vysvětlováním a popisem Cookova velmi barvitého a propracovaného světa - a když už, tak primárně prostřednictvím rozhovorů mezi jednotlivými protagonisty. Což je mimochodem způsob, jaký mám nejraději - určitě jsem to už kdysi zmiňovala i u Malazské knihy padlých, kde je to dovedeno k naprosté dokonalosti.

Náš milý Piper Hecht se v čele patriarchálních armád vydává na třetí křížovou výpravu. Nejenže to jeho zemi finančně naprosto vyčerpá, ale ještě je nucen obratně řešit řadu sporů s jeho sousedy. Které v prvé řadě vyvolává právě sám patriarcha, o jehož zdravém rozumu se už drahně let pochybuje. Možná i díky tomu postava velitele vojsk začíná tolik vynikat, což samozřejmě vzbudí i nežádoucí pozornost. Aby toho nebylo málo, musí Piper čelit hnedle několika pokusům o vraždu. Naštěstí má svého "anděla strážného" - tajemného mága jménem Cloven Februaren, který je mu v těchto těžkých časech velmi dobrým spojencem a nakonec i rádcem (a mimochodem jednou z mých nejoblíbenějších postav pro jeho smysl pro humor).

Jak už jsem prve naznačila, kniha je tentokrát plná čistokrevné akce. Hechta to táhne od čerta k ďáblu a nemá ani chvilku klidu, což jeho určitě vůbec netěší, ale pro čtenáře je to hotová spása. Samozřejmě se ani tady nevyhneme trochu obsáhlejším pasážím o politické situaci v říši, ale jsou podané už poněkud snesitelnější formou. I rozhovory působí o dost živěji a plynuleji. Až posléze jsem zjistila, že na "vině" v tomto případě bude jiný překladatel. Tentokrát to byla dle mého názoru rozhodně změna k lepšímu. Ano, pár drobností, které bych mohla překladu vytknout, by se jistě našlo, ale nic, co by mi kazilo jinak výtečný zážitek z knihy.

S tím, jak děj z velké části vychází z reálných historických událostí, působí i na čtenáře dost věrohodně. Nikde se tu neoperuje se statisícovými armádami plnými skřetů, nenajdeme tu mágy, kteří si jen tak ze srandy pálí jednu ohnivou kouli za druhou - ne, Cookův svět je mnohem drsnější a autor si dal opravdu práci s tím, aby vše udržel pohromadě. Fandové jeho typicky cynického humoru si taktéž přijdou na své, ať už jde o vojenskou hantýrku či naprosto ležérně podané popisy některých bitev či blbosti jedinců, co se na krátkou chvíli mohli hřát u moci.  Oproti prvnímu dílu se jich nám tu vystřídá hnedle několik a je krásné sledovat, jaké dopady na život všech možných vrstev lidí to bude mít. Cože je další z důvodů, proč jsem si tuhle knižní sérii opravdu zamilovala. Pro milovníky umírněné a inteligentní fantasy je tohle určitě must-read kniha. A alespoň s tím člověk nestráví tolik času, co u Malazu :)

Jediným záporem je pak pro mě stále absence mapy. Neustále čteme o tom, jak naši hrdinové někam cestují či v bojích využívají výhod terénu, ale pro mě osobně je dost obtížné si tyto všechny informace v hlavě nějakým způsobem urovnat. Přitom nepochybuji o tom, že autor si rozhodně tu práci s vytvořením alespoň nějakého nákresu dal. Nakonec jsem se ale textem s chutí prokousala i bez toho, ale zážitek mohl být ještě o pár stupínků výše. Teď už budu jen s napětím očekávat vydání závěrečné části, kde se snad už dočkáme celkového rozuzlení celé zápletky!

Žádné komentáře:

Okomentovat