pondělí 19. srpna 2024

Indické mrože na jihu a jeden malý splněný sen

Pokud se mě kdokoliv zeptá na můj nejoblíbenější indický film, bez váhání odpovím Baahubali. Když jsem pak přemýšlela o cestě na jih a zjistila, že se tu natáčela jedna z těch nejepičtějších scén u zdejších vodopádů, bylo jasno. Počasí je tu stále velmi přívětivé, takže výletu nic nestálo v cestě a mohu si tak odškrtnout další položku ze seznamu míst, co chci vidět.

Cestu k vodopádům a ještě dalším stanovištím jsme si zabookovali jednoduše přes recepci hotelu a jediné, na co jsme se museli psychicky připravit, bylo vstávání už v 7 ráno. První zastávkou v naší cestě bylo totiž výcvikové centrum slonů v Kodanadu vzdálené dobré 2 hodiny jízdy od města. Část cesty vedla i přes nepříliš udržované cesty táhnoucí se skrze kaučukové plantáže nezřídka obývané i stády krav. Jednou musel náš řidič i vystoupit a menší rodince vysvětlit, že by fakt mohla uhnout. Docela rozhrkaní jsme dorazili asi hodinu a půl po otevíračce ke slonům. Areál pochopitelně zel prázdnotou a kromě nás přišel na návštěvu už jen další mladý indický pár.

Indické motýle

Nejprve jsme si prošli menší motýlí rezervací, kde bylo k vidění hned několik krásně zbarvených exemplářů a na informačních tabulích bylo i vyobrazeno, jakým rostlinám dávají přednost. Cesta dál pokračovala kolem výběhu jelenů, kterých tam bylo překvapivě opravdu hodně. Z našich zoo jsme zvyklí, že se v ohradě pohybuje jen pár kusů a tady to byla obrovská stáda. No, snad mají dostatek prostoru a netrpí tím.

Slon v řetězech :(

Po téhle krátké, poměrně idylické, procházce jsme se konečně dostali ke slonům. Celkem se jich tu mělo nacházet snad nějakých 7 s tím, že nejmladšímu bylo 18 let a nejstaršímu 52 (což už je na slona indického docela požehnaný věk). Toho mladičkého jsme už viděli postávat v altánku, kde se krmil hromadou větviček a měl jednu přední a jednu zadní nohu připoutanou řetězem k betonovému sloupku. Nemohl se tak zrovna moc pohybovat a v podstatě byl odsouzen k tomu stát na místě. Každý ze zdejších sloníků měl takhle svůj altánek a já jenom doufám, že si tu chvíli postojí na krmení a pak s nimi chodí na koupání i procházky. Ale podle recenzí, co jsem pak našla, tomu věřím stále méně :(

Další slon v řetězech :(

Dvojice dalších slonů byla ještě o kousek dál, takže jsme se vydali za párem Indů do další části areálu. Tam jsme pak i viděli dalšího pracovníka, jak vede jednoho ze slonů na místo. Ten byl pro změnu v řetězech skoro celý a nevypadal zrovna šťastně. Pochopitelně před námi zastavil a nabízel nám, že si ho můžeme za menší poplatek pohladit, což jsme odmítli. Nějak se mi tohle opravdu nechtělo podporovat. Dále už tu vlastně nebylo nic k vidění, tak jsme se vydali zpět.

Před nástupem do auta jsme si dali alespoň šálek teplého čaje a pozorovali, jak na místo přijíždí další taxíky s indickými turisty. Pokud se rozhodnete jít navštívit na jihu slony, tomuhle místu se spíše vyhněte, je jich tu mnohem víc.

Cesta k vodopádům Athirapilly nebyla zrovna krátká a opravdu jsme byli rádi, když už jsme konečně mohli vystoupit z auta. Na místě to opravdu žilo, tak jsme se poslušně postavili do fronty na turistické lístky a pokračovali společně s davem po cestě k vodopádu. Bylo už nějak po poledni, takže slunce nemilosrdně pražilo a bylo to zatraceně znát. Tohle je jedna z těch věcích, která se ani nedá moc dobře popsat, ale člověk ji musí zažít na vlastní kůži. Pohybovat se venku pod rozpáleným sluncem v 90% vlhkosti je zážitek k nezaplacení. Sotva opustíte bezpečí klimatizovaného vozu, je z vás menší vodopád :D

Vrchní část

Na místě byly naštěstí i obchody s občerstvením a vodou, tak jsme si aspoň dokoupili zásoby vody a šli konečně na samotnou prohlídku vodopádů. Na ty se člověk může podívat nejdříve z vrchu, aby si mohl i lépe představit, jak dlouhá cesta dolů ho čeká :D na té nám pochopitelně dělaly společnost i naše oblíbené opice. Tyhle sice vypadaly o něco klidněji, ale stejně jsme viděli další krádež v přímém přenosu, kdy nějaké indické paní ukradly plechovku s pitím. Toho jinak doporučuji brát opravdu dostatek, litr vody na dva se ukázalo jako zatraceně málo.

Souboj opic

Nebyl to nijak zvlášť dlouhý a náročný sestup, člověk si musel jen dávat bacha, aby se nesmekl na kamenné cestě či nerovných schodech, které bývaly hodně často vlhké a kluzké. Jen to zdejší podnebí dávalo všem zabrat, dokonce i místním. Když jsme se ale konečně dostali dolů k samotným vodopádům, museli jsme uznat, že to rozhodně stálo za to. Kvůli vyšší hladině vody bylo teda zakázané koupání a tím pádem byl i lehce omezený prostor, ve kterém se dalo pohybovat, ale i tak jsme mohli stát dostatečně blízko na to, aby nás mohla osvěžovat jemná vodní sprška. A dokonce se na scéně ukázal i sám Baahubali! (Těch pózovacích Indů tam bylo teda o dost víc, toho nejepičtějšího, co tam flexil svaly, jsem ale bohužel zachytit nestihla :( )

Baahubali!

Když jsme si dostatečně odpočali, byl čas připravit se na cestu zpět :D to byla teprv výzva! Ono to nebylo nijak extra náročné, vlastně jsem se ani trochu nezadýchala, a to jsem nasadila slušné tempo, ale fakt ze mě neskutečně lilo. Vůbec nechápu, jak je to možné :D člověk necítí vůbec žádnou námahu, ale je to horší jak hodina na pásu. Nahoře jsme byli úplně durch a pár místních nám věnovalo hodně soucitné pohledy. Většina z nich se taky teda utírala do ručníků, takže opravdu nejsme žádná másla!

Řidič se teda taky trochu smál tomu, jak vypadáme, ale to bychom na jeho místě udělali taky. Nasedli jsme tak zpátky do auta, kde jsme se konečně mohli trochu ochladit a pokračovali k poslednímu bodu výletu - Vazhachal waterfalls. Ty byly o poznání menší, ale alespoň na ně platila vstupenka z Athirapill, což bylo celkem sympatické. Naposledy jsme si tak užili přírody a vydali se na cestu domů.

Ty menší vodopády

Ta nás popravdě celkem zmohla, nebo spíše to vedro u vodopádů a dorazili jsme poměrně unavení a zničení. Ale možná to bylo jen tím, že jsme celý den nejedli. Na pokoji jsme se rychle opláchli, na chvilku vydechli a vydali se ven na jídlo. Tentokrát to padlo na jednu velmi dobře hodnocenou seafood restauraci (no, to je docela silné slovo) přímo u pláže. V domnění, že máme velký hlad a nebude toho určitě tak moc, jsme si objednali celý seafood platter, abychom ochutnali od každého něco a pozorovali ruch u moře. Jelikož byla neděle podvečer, bylo tu opravdu hodně živo, což celkem hezky přidávalo na atmosféře. Společnost nám ještě dělalo menší hejno velkých rezavých mravenců a mourovatá kočka.

K tomuhle jsme ještě dostali celého kraba, placky a talíř rýže :D

Jídla nakonec bylo požehnaně a měli jsme problém ho do sebe dostat. Mourinka tak měla možnost ochutnat i kousek naší grilované ryby (která z toho všeho byla nejlepší), který jsem samozřejmě sebrala z prostředka a co nejvíc zbavila koření. Byla už docela rozmazlená, protože placku nechtěla :D

Rozmazlená kočka

Ačkoliv jsme byli dost plní, museli jsme to ještě zalít kávou a nakonec se do mě vešel i jeden citronový dortík - docela náhodou jsme cestou zpět narazili na patrně nejlepší kavárnu široko daleko. Tak dobrý filtr (na který mleli zrna v ručním mlýnku) a espresso jsme tu skutečně ještě neměli. Na pokoj jsme se vraceli spokojení a užili si zbytek večera u sady indických kanálů, co má v zásobě naše LG televize, protože ty klasické po několika výpadcích proudu přestaly fungovat :D

Kochi - den 4., také odpočinkový

Už jsem psala o tom, jak se tu člověk potí a žít v 90% vlhkosti není úplný med? No, nejhorší je to ráno, když se člověk probudí. Večer si krásně dáte sprchu, obličej ošetříte čistícím olejem, občas použijete jemný peeling (to je jinak to jediné, co s sebou krom SPF krému z pečující kosmetiky mám), pleť máte jako dětskou prdelku a ráno se odlepíte od polštáře a nevěříte svým očím. Je to úplně šílené :D pravdou teda je, že si nezapínáme na noc klimošku a vystačíme si se stropním větrákem na nejmenší výkon, aby nás nerušil, ale uuuf! Kdokoliv se smíšenou, nebo nedejbože mastnou, pletí tu bude trpět. Už jsem si vyhledávala, jaké si na tohle pořídit vychytávky, ale tenhle research jsem měla udělat ještě před odletem. Neudělejte stejnou chybu!

Smyla jsem ten kekel zase ze sebe a vyrazili opět do města. Ještě předchozí večer jsme zvažovali, že si zaplatíme za pětihodinový výjezd na lodičkách po místních zátokách, ale mrožovi se nelíbilo, že součástí balíčku byly zase nějaké návštěvy tradičních vesniček, ukázky vázání lan a podobné srandy. Po těch letech cestování opravdu neradi chodíme koukat na lidi jako atrakci. Vyhrálo tak námořní muzeum, které je tu jediné svého druhu a navíc v Kočínu sídlí i indické námořní velitelství.

Jenže ouha, bylo pondělí, a to mají všechna muzea zavřeno. Poměrně smutní tímto zjištěním, ke kterému teda došlo už po pár metrech od hotelu, jsme si šli trochu zlepšit náladu do Trouvaille na ranní šálek kávy a snídani. Bylo potřeba vymyslet nějaký nový plán. Ještě jsme tu neviděli zdejší folklórní muzeum (které bylo překvapivě otevřené) a v úvahu přicházel i výlet po backwaters.

Snídaně v kavárně

Nakonec dopadlo obojí. Cestou z kavárny jsme si odchytili rikšáka, aby nás zavezl do muzea a on na nás cestou vytáhl leták s nabídkou jednohodinové jízdy loďkou po zdejších zátokách. Vypadalo to, že máme vyhráno. Nejdřív jsme se rozhodli pro výlet po vodě, protože to bylo o něco blíž. Až skoro u cíle jsem se teda podívala na recenze té cestovky a nebyla úplně happy. Je to taková ta zdejší klasika, jedna cestovka má nasmlouvaný snad všechny rikšáky v okolí, nabízí docela drahé služby a za moc to nestojí, Nespokojení teda byli hlavně Indové s tím, že tam vlastně ani není nic k vidění.

Backwaters

Řekli jsme si, že teda zkusíme aspoň usmlouvat cenu a pokud se nám to nebude zdát, tak prostě odjedeme. Však o nic nejde. Jednalo se o Bluemarine Backwaters a opravdu, nejprve si nás posadili na židličky, aby nám ukázali svoje nabízené balíčky s cenovkou 3500rs za hodinu jízdy pro dva. To je opravdu šíleně přepálená částka a i když to na místě samotném vypadalo hezky, nebyli jsme ochotní investovat tolik. Nejprve nám nabízeli slevu 500rs, ale i to bylo pořád hodně. Kývli jsme až na 2500, což je teda za mě taky strašně moc, ale co jsem si přečetla v recenzích, je to tak nějak standardní uhádatelná cena.

Anhinga indická

Jedinou výhodou je, že má člověk celou loďku jen pro sebe, ačkoliv mě by v tomhle případě nevadila ani skupinová jízda. Pokud by teda člověk nenarazil na opravdu velké retardy. Každopádně stížnosti na to, že to stojí za prd, byly naštěstí liché. Plavili jsme se po největším jezeře Kaithapuzha a kromě překrásných scenérií viděli i spousty vodního ptactva. Některé dokonce při lovu. Hodina jízdy byla nakonec tak akorát, takže jsme byli ve výsledku spokojení.

Oproti tomu patřilo folklórní muzeum spíše mezi ty vtipnější (nebo smutnější, jak kdo chce) návštěvy. Je to spíš jedno velké vetešnictví, kde jsou ve spodním patře naházené exponáty všech datací i druhu a v dalších patrech už vlastně jen obchody se starožitnictvím nebo předraženými výrobky. Zase ale byly některé vystavené kusy docela zábavné, takže to taky nebyla úplně ztráta času. Řidič na nás navíc ještě čekal, tak jsme se nechali ještě hodit do jednoho nákupního centra, kde jsme si chtěli obstarat ještě pár věcí.

Smutný zrzavý Ježíš

Byl tam i apple store, tak si mrož konečně nechal vyměnit na mobilu ochranné sklo na displej i foťák a mohli jsme se aspoň podívat, kolik tu jejich výrobky stojí. S překvapením jsme zjistili, že tu některé věci mají o dost dražší jak u nás. Taky se mu podařilo někde ztratit jeho oblíbený kapesník, tak jsme šli najít náhradu. Mít si tu čím otírat obličej je opravdu nutnost :D Pak už jsme si jen nakoupili zásoby vody a jídla na cestu do Munnaru, která bude trvat možná dobrých 5 hodin. Je teda nač se těšit, uf!

Na večer jsme pak měli vyhlídnutou restauraci Plan B pyšnící se nabídkou burgerů - těch opravdových, hovězích, protože v Kerale je možné skot porážet i konzumovat a po krátké zastávce doma se tam i vydali. Bohužel to tedy dneska se zvýšenou teplotou schytal mrož - trochu podezíráme ten včerejší výlet, ale tady to může být naprosto cokoliv. Mně se zas objevila na těle vyrážka, možná z deky, možná z horka, nikdo neví :D ale to je maličkost, tak to neřeším, občas se mi to z nějaké blbé kosmetiky stane i doma.

Moje slavná ryba, ale aspoň byla fakt dobrá

Podnik byl zařízen opravdu v americkém stylu, včetně příliš hlasité hudby. Mrožův vytoužený burger navíc neměli a jak se ukázalo, náhrada, kterou si objednal, nebyla z hovězího. Já měla kus rybího filé se šťouchanými bramborami a grilovanou zeleninou - takové typicky indické jídlo. Brambory byly bez chuti, ale naštěstí byla ta ryba velmi dobře ochucená a připravená, takže jsem mohla být spokojená. Mrož už bohužel méně. Jeho burger byl fakt špatný, houska gumová, mdlé maso v nějakém trojobalu, k tomu nějaké to rajče, omáčka....snědl nakonec jen hranolky s dipem. Takže velké zklamání. Původně jsme tu měli vyhlédnutou dobrou stejkárnu, ale ta už podle všeho neexistuje. Na tohle si teda asi budem muset počkat do Tirunelveli :)